Orlando


Kitap seçerken ister istemez arka kapakta size hitap eden bir şey bulmak önemlidir. Ya adı, ya kapak resmi ya da arka kapak yazısıyla vurması önemli olduğu için yeni dönem kitaplarda bu bir pazarlama taktiği olarak öne çıkıyor; ama konumuz bu değil. Dünya Klasikleri'nden biri olarak yayınlanmış bir kitap: Orlando, V. Woolf'tan.



Woolf'un feminist yazındaki payı bilinir. Orlando'ysa bundan önce yazılmış, bir aşk mektubuyla beraber sevgilisi Vita Sackville-West'e adanmıştır, Vita bir erkek ismi değil, demeli miyim? :) Woolf o sırada soyadından da anlaşılabileceği gibi evlidir, demeli miyim? :D Magazine girdik. Kısaca Orlando feminist bir yazı değildir; ama toplumsal cinsiyeti deşeler.


Kısaca özetleyecek olursak; "hayata erkek olarak başlayan Orlando, saray çevreleriyle yakın ilişkiler içindedir, hatta bir ara Kraliçe I. Elizabeth’in gözdesi [aşığı demek istiyor] konumuna yükselir. Olgunluk çağında Kral II. Charles’ın elçisi sıfatıyla İstanbul’a gelir, burada [birden] bir değişim geçirir ve [uyandığında] kadın olur. Özgürlüğü seçerek Bursa dolaylarında çingenelerle birlikte yaşar [farklılıkları gün yüzüne çıkınca kovulmadan gitmeyi tercih eder], yeni kimliğiyle İngiltere’ye döner. Dönemin yazar, şair ve nüktedanları bu alımlı kadının çekiciliğine kapılırlar; ama o, bu entelektüellerin arasında sıkıntıdan patlayacak hale gelir; ondokuzuncu yüzyılın kadınlara biçtiği rolü beğenmediği için hırçın ve aykırı bir kişilik edinir. Dörtyüz yıla yakın yaşamını, kitabın yazıldığı tarih olan 1928’de tamamladığında çağdaş, boyun eğmez, dimdik duran bir kadındır" (alıntı, İletişim Yayınları'nın sitesindendir, parantez [..] içleri bana ait).

Tabii ki "hayata erkek olarak başlayan ve kadın olarak devam eden" birinin kahramanı olduğu kitap trans biri için ilgi çekiciydi. Okudum ben de... Toplumsal cinsiyeti çok güzel hicvetmiş olmakla birlikte -aslında bu hicvi sağlasın diye- kahramanı sihir marifetiyle değiştirmesi (yani onun cinsiyetini) beklediğimi bulamayacağımın ilk göstergesiydi. Orlando'nun buna hoOop diye ayak uydurabilmesi onu takip etti. Sonra birden kadın olmasına rağmen erkek gibi giyindi tam ümitlenmişken doğum yaptı... Kısaca trans bir şey bulamadım ve klasik de olsa ben Orlando'yu sevemedim. Orlando'yu trans yazının dışında kabul etmeye karar verdim (kendine güvene bak!).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

lütfen başlıkla ilgili yorum yazın, bana ulaşmak için transsicko@hotmail.com adresini kullanabilirsiniz